Üdvözöljük a Csontváry Iskola honlapján! |
ÖKO hírek
Füvészkerti látogatás A 2.b és a 3.b osztály a Füvészkertben járt. Érdekes foglalkozáson vettek részt, ültettek, kis palántákkal érkeztek haza a gyerekek. Víz világnapja 2024 A víz világnapja alkalmából néhány osztályunk ellátogatott a Dél-pesti szennyvíztisztító telepre. Egy nagyon jó foglakozáson vehettek részt: bemutatták a telep működését illetve izgalmas kísérleteket is kipróbálhattak alsósaink.
További fotók a programról: https://photos.app.goo.gl/Xj6WgcDsZqVxNQdB9
ÖKO beszámoló 2023/24. tanév
Iskolánk immáron nyolcadik éve örökös
ökoiskolaként és a fenntarthatóság jegyében
végzi feladatait, formálja a gyerekek ökotudatos
szemléletét. ÖKO munkaterve a Pedagógiai Program
és az intézményi szervezetek dokumentumai (éves
munkaterv, munkaközösségi tervek) alapján lett
összeállítva. Alapvető célkitűzéseink:
A
Nagy Sportágválasztón
iskolánk legtöbb osztálya részt vett, a tavaszi
alkalomra is készülünk.
A
Kutatók éjszakája
nagy sikert aratott tanulóink körében, idén az
Utazó Planetárium látogatott el hozzánk ismét.
Az
Állatok világnapja
miatt száraz és
konzerv eledelgyűjtés volt, illetve magyar
kutyafajták bemutatója az udvaron.
A
Kézmosás világnapját
osztályszinten tartottuk meg.
Az
Őszi kézműves
foglalkozásra
pedagógusaink olyan ötleteket hoztak, melyeknél
a takarékosság és az újrahasznosítás fontosságát
is lehetett tudatosítani a nebulókban.
A
Klíma Kupa
verseny idén sajnos elmaradt, reméljük a második
félévben lesz lehetőségünk pótolni.
A
Luca napi vásáron
alkalma nyílt az osztályoknak, hogy árusítsák
szüleik és az általuk készített portékákat. Ez a
vásár remek lehetőséget biztosított mind az
újrahasznosításra, mind arra, hogy tanulóinkban
erősítsük a készpénzhasználatot.
Tanulóinkban folyamatosan tudatosítjuk a
szelektív szemétgyűjtés fontosságát, a műanyag,
papír szelektálására iskolánk is biztosít
lehetőséget a kihelyezett gyűjtőkben, illetve az
elemgyűjtés is aktívan zajlik.
Az „Energiajárőr” szolgálat megszervezése még
nem formálódott ki, így erre második félévben
nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni,
tudatosítva iskolánk minden tanulójában a víz és
energiatakarékosság fontosságát.
A Sulizsák programban idén is részt vettünk,
melyben 1186.1kg ruhát sikerült iskolánk
tanulóinak összegyűjteni. Emellett a Millió
lépés az iskoládért őszi fordulóján is szép
eredményt értünk el.
Kisebb magán akciók voltak még, például a Luca
búza vetése bizonyos osztályokban, vagy Az óceán
kincse interaktív időszaki kiállítás
megtekintése, ahol a 3.b osztály képviseltette
magát, illetve kirándulási lehetőségek szülőknek
és gyermekeknek osztályszinten.
A második félévben a Víz világnapjára, a
fenntarthatósági témahétre, a Föld napjára, a
tavaszi kézműves foglalkozásra, valamint a
Madarak és fák napjára alapozhatjuk főbb
tevékenységeinket. ÖKÖ tevékenységek a
2022/2023. tanévben
Iskolánk ÖKO munkaterve a
Pedagógiai Program és az intézményi szervezetek
dokumentumai (éves munkaterv, munkaközösségi
tervek) alapján lett összeállítva. Alapvető
célkitűzéseink:
·
Szemléletformálás,
környezettudatosságra nevelés, a fenntartható
fejlődés elveinek érvényesítése a napi
gyakorlatban.
·
A környezetkímélő
magatartás legyen meghatározó erkölcsi alapelv,
egyéni és közösségi szinten egyaránt.
·
Az újrahasznosítás
legyen fontos szempont.
·
Alakuljon ki
érzékenység környezetünk állapota iránt,
ismerjük fel és óvjuk a környezet értékeit.
·
A tanulók
kapcsolódjanak be közvetlen környezetük
hagyományainak, értékeinek megőrzésébe,
gyarapításába.
·
Életmódjukban a
természet tisztelete, a felelősség, a környezeti
károk megelőzésére való törekvés váljék
meghatározóvá.
·
A fenntarthatóság
pedagógiájában a környezettudatos gondolkodás,
életmód kialakítása, elmélyítése, együttműködve
a város önkormányzatával, a szülői házzal,
társadalmi szervezetekkel A munkatervben meghatározott feladatokat kisebb változtatásokkal sikeresen megvalósítottuk: Első félévben kiemelt program
volt az Egészségnap, kézműves foglalkozások,
Klíma Kupa verseny, és a Luca napi vásár.
Második félévben kevesebb közös megmozdulás
történt, de osztályaink sok programon vettek
részt, ami kapcsolható öko tevékenységeinkhez,
tanulóink öko tudatosságának megerősítéséhez. Az „Év élőlényi” –ről
készített plakátokat – alsó tagozat összes
osztálya- kihelyeztük iskolánk aulájába. Víz világnapja alkalmából a
3.a osztály előadással és kísérletek
bemutatásával készült az alsó tagozatos
diákoknak. A felső tagozat fotópályázatot
hirdetett „Biológiai sokszínűség” címmel,
melynek eredményhirdetése Madarak és fák napján
volt. A 3-4.évfolyam diákjai szemléletformáló
víz világnapi előadáson voltak a Kondor Béla
Művelődési Házban. A Suli Spuri programon ebben
a félévben a 2.b osztály tanulói vettek részt.
Tanulmányi sétát szervezett az első és második
évfolyam két alkalommal is a családi házas
övezetben, illetve késő tavasszal játszótéri
játékkal összekötve. A harmadik évfolyam a
Városliget élővilágával ismerkedett meg, a
negyedik évfolyam a Vácrátóti arborétumba
látogatott el. Felső évfolyamon a határtalanul
programban részt vett 7-8. évfolyamos diákok
Erdély természeti kincseivel ismerkedhettek. Az
1.a osztály erdőismereti foglalkozáson vett
részt Hűvösvölgyben. Környezetvédelmi vetélkedőt
rendeztünk 3-4. évfolyamos diákoknak. 12 csapat
jelentkezett, csapatonként 3 fővel. A résztvevők
nagyon lelkesek és ügyesek voltak. A 2.
évfolyamból 3 fő vett részt a Kerületi
környezetvédelmi versenyen a Vörösmarty
iskolában. A 2.b osztály Kiss Olga
tanítónővel virágpalántákat nevelt, melyeket a
tavasz során kiültettek az udvaron lévő
virágládákba. Az öko szakkörösök és a 7-8.
évfolyamos fiúk segítettek az iskola udvarának
rendbetételében. Rajz szaköröseink készültek
nemzetközi rajzpályázatra is „Joyfull times for
people and nature”, ahol az elkészült műveket
Japánba kellett elküldeni. Értékelés még nem
érkezett. A Föld és a Madarak és Fák
napjáról az alsós osztályok osztályfőnökök által
összeállított feladatokon keresztül emlékeztek
meg. Iskolánk ruhagyűjtést
szervezett a Sulizsák programon keresztül, ahol
940 kg ruhát sikerült összegyűjtenünk. Ez remek
lehetőség volt arra is, hogy a tanulóinkban
tudatosítsuk az újrahasználat lehetőségét. Második félévben is
szelektíven gyűjtöttük a szemetet, elemet és a
használt étolaj „Cseppetsem” gyűjtése is
folytatódott. A 4.b osztály diákjai
kupakgyűjtést szerveztek egy beteg gyermek
támogatására. Tanulóink szülei támogatják
törekvéseinket és részt vállalnak gyermekeik öko
tudatosabbá nevelésében ezt bizonyítja a Klíma
Kupában való aktív részvételük és a ruhagyűjtés
is. Sulizsák program
A Sulizsák programban 940 kg-ot gyűjtöttünk. Köszönjük mindenkinek a segítséget! Véget ért a klíma kupa Kedves szülők és gyerekek! Köszönjük a sok munkát és odaadást, amelynek segítségével gyermekeik környezettudatosabbá válását segítették/segítik elő. Céljaink között szerepelt, hogy tanulóink szüleiktől is tanuljanak közös tevékenységen keresztül úgy, hogy közben örömüket lelik az elkészítés folyamatában is. Hogy lássák, hogy gyermekeik az Önök segítségével milyen sikeresek és eredményesek voltak, íme pár megközelítő adat a beérkezett munkákból: Állatotthon: kb. 150 db Újrahasznosított tárgyak: kb. 470 db Használt sütőolaj: kb. 410 L Szatyor, zsák: kb. 60 db Szatyorból és zsákból 3 osztályból is érkezett 100 db vagy afölötti mennyiség. Ezeket nem tudtuk elfogadni az osztályversenyben, de az egyéni kategóriában díjazzuk. Eredményhirdetés november utolsó hetében.
Csontváry Klíma Kupa Kedves gyerekek! ÖKO
iskola lévén nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy
ne csak a benneteket körülvevő világgal
ismerkedjetek meg, hanem azokkal a
környezetkárosító tevékenységekkel is, melyek a
Földet és így a jövőtöket is veszélyeztethetik. Hiszünk abban, hogy a
szüleitek és az iskola feladata is, hogy
segítsen benneteket abban, hogy elsajátítsátok a
környezettudatos magatartást és megtanuljátok
azt is, hogy mi a ti személyes felelősségetek
ebben.
Ennek tudatosítására a
korábbi kerületi Klíma Kupa mintájára versenyt
hirdetünk az osztályok között. Iskolánk remekül
szerepelt pár éve ebben a kihívásban és biztosak
vagyunk abban, hogy most is sok csodás munkával
készültök szüleitek és pedagógusaitok
segítségével. 6 feladat közül
választhattok, melyből az első 2 az iskolában
egyénenként, csapatban vagy osztályonként is
végezhető. 4 feladat olyan kihívás, amit otthon
szüleitekkel, nagyszüleitekkel oldhattok meg. Az elkészült munkákból
kiállítást rendezünk az iskola aulájában. A
munkáitokról és az elkészítés folyamatáról
készült képek felkerülnek az iskola honlapjára
is. A kihívás időpontja: október
3. - október 21. Nyeremények: 1. helyezett: Játszóházi vagy
múzeumi belépő 2. helyezett: Könyvnyeremény
3. helyezett:
Társasjáték Kihívások:
1.
Klímavédő szuperhősök
Képzeld el a szuperhőst, aki
megvédi a Földet a klímaváltozás negatív
hatásaitól! Sokféle szuperhősre lehet
szükségünk, eltérő képességekkel és
feladatokkal. Így bátran engedd el a fantáziád! Ha alsós vagy rajzold le vagy
írj fogalmazást. Ha felsős vagy rajzolj, írj
fogalmazást (mellékelhetsz hozzá rajzot) vagy
készíts egy rövid videót! Pontszám: 10 pont/alkotás
2.
Az én
ökolábnyomom
Nézzétek meg az alábbi
videót!
https://www.youtube.com/watch?v=D8fvpjgvqM8 Szerintetek min
változtathatnának a filmben szereplők?
Beszéljétek meg barátaitokkal vagy
osztálytársaitokkal! Gondold végig, hogy TE milyen
magatartásodon tudnál változtatni, hogy
környezettudatosabb legyél. Ezután írd fel egy
cetlire keresztnévvel és osztály megjelölésével
és dobd be a porta mellett található ÖKO
dobozba. Ha ezeket a cetliket egy különleges
plakátra is elhelyezitek az osztályotokkal,
akkor azért plusz pont jár! Pontszám: 5 pont/cetli (+
5 pont plakát) 3. Varrj bevásárlózsákot!
Előfordult már a
szüleiddel, hogy a bevásárlásnál szatyorra volt
szükségük, de nem volt náluk és így venniük
kellett? Íme, a megoldás! Ebben a feladatban már nem
használt, kidobásra ítélt pólók vagy más anyagok
felhasználásával készíts bevásárlószatyrot vagy
zöldséges, pékárus zsákot. Vagy egy olyan
szatyrot, amiben hozhatod az iskolába az
elemózsiádat és a pad oldalára is
felakaszthatod. Ügyelj arra, hogy a zsák széleit
jól varrd le, mert sokszor szeretnéd használni!
A hangsúly az újrahasznosításon van, így nem
kell vásárolnod semmit ehhez a feladathoz! Pontszám: 10 pont/szatyor vagy zsák + 5 pont, ha fénykép is
készül a készítés folyamatáról 4. Adj új életet a
műanyagnak!
Mindennapi életünkben
rengeteg műanyag termék van. Ezek jelentős része
újrahasznosítható. Most te magad készíthetsz
szüleid segítségével olyan használati- vagy
dísztárgyakat, amiket az iskolában vagy otthon
is tudnál hasznosítani. Elsősorban műanyag
termékekről van szó, de kiegészítőként
használható más újrahasznosítható anyag is (pl.papír,
fém, fa). Pontszám: 20-30 pont +
5 pont, ha fénykép is készül a készítés
folyamatáról 5. Új otthon az állatoknak!
A körülöttünk élő
állatoknak sokszor segítségre van szükségük,
hogy átvészeljék a nagy meleget, esőt vagy a
hideg telet. Ebben a feladatban hajlékot
készíthettek az állatoknak. Lehet méhecskehotel,
bogárhotel, gyíkvár, sün búvóhely, kisállat lak,
madárodú, madáretető. Olyan anyagokat
használjatok fel, melyek kibírják a nagy
hideget, esőt vagy forróságot. Iskolánk udvarán
és környékén sok állatnak tudtok majd ezzel
örömet okozni. Pontszám: 30
pont/hajlék
kivéve sün búvóhely és madárodú: 50
pont /hajlék + 5 pont, ha fénykép is készül a készítés
folyamatáról 6. Használt sütőolajgyűjtés
Szüleitek, nagyszüleitek
főzés, sütés során sok olajat használhatnak fel.
Iskolánk csatlakozott a Cseppetsem programhoz,
így a használt sütőolaj gyűjtésére konténerünk
van. Ebben a feladatban a használt olajat jól
záródó tárolóedényben hozhatod be az iskolába,
és ha összegyűlt, osztályoddal közösen
helyezhetitek majd el a tárolóba. Pontszám: 20 pont/ 1
liter
Az elkészült munkákat az osztályfőnöködnek add
le! A fényképeket a
csontvaryagineni@gmail.com
címre kérjük elküldeni. Név és osztály
megjelölésével. Hajrá Csontvárys diákok!! Beszámoló a 2021/2022. tanév ÖKO tevékenységeiről Ebben a tanévben is az ÖRÖKÖS
ÖKOISKOLA címhez méltóan igyekeztünk formálni
tanulóink környezettudatos szemléletét, nagy
hangsúlyt fektetve a
fenntarthatóság elveinek érvényesítésére. Bár a járványügyi helyzet
miatt több módsítást is kellett eszközölnünk és
bizonyos programok elmaradtak, igyekeztünk
kihasználni az adott lehetőségeket. Gondot
fordítunk az iskolai tevékenységek környezetre
gyakorolt hatásának mérséklésére is. Iskolánk
tantermeit az
ökotudatosság jegyében dekoráltuk,
díszítettük tanulóink munkáival. Évről-évre fontos feladatunk
az épületben és az udvaron növények telepítése,
gondozása, a tisztaság és a szelektív
hulladékgyűjtés is. Nevelőink a szemléltető
eszközök, szám-és szókártyák laminált változatát
használják, ezzel is csökkentve a felhasznált
papír mennyiségét. A negyedévente megrendezésre
kerülő kézműves foglalkozások és bizonyos népi
hagyományok (pl. Márton nap) felelevenítése
lehetőséget biztosít az újrahasznosításra és
ennek a tevékenységnek minél szélesebb körben
való megismertetésére a tanulókkal.
Alapvető célkitűzéseink:
ü
Ismerjük fel, óvjuk környezetünk értékeit!
ü
Szemléletformálás, környezettudatosságra
nevelés, a fenntartható fejlődés elveinek
érvényesítése a napi gyakorlatban
ü
Új tanulóink szüleinek bevonása az ökoiskola
tevékenységeibe
ü
Az ökoiskolai tevékenységek folyamatos
továbbfejlesztése, a vállalt feladatok pontos
elvégzése
ü
Váljon természetessé az újrahasznosítás és az
ökológiai gondolkodás!
I. félév
Zöld jeles napok megünneplése:
·
A
Hulladékgyűjtés világnapja alkalmából
udvartakarítást, virágládák rendbetételét tűztük
ki célul. A szeptemberi programot kisebb
csoportokban valósítottuk meg. Az iskola
kertészének nyugdíjba vonulása után több osztály
is rendszeresen ellenőrizte az udvart és
szedte/szedi össze a szemetet, letört ágakat. Az
első félévben többször is jeleskedtek ebben a
1.b, 2.b osztály tanulói.
·
Az állatok
világnapja alkalmából a Mimóza Macskamentő
Alapítvány látogatott el iskolánkba, s ennek
kapcsán nemcsak macskákkal találkozhattak
személyesen a gyerekek, de érdekes feladatokat
is oldhattak meg, ami újabb információval
gazdagította őket az állattartásról és az
állatvédelemről. Hagyományainkhoz híven az 1.a
és 1.b osztály meglátogatta a Veresegyházi
Medveparkot és a Tomory Lajos Múzeumban lévő
mackókiállítást is megtekintették. A 3.a
osztályt a Putrinka Állatmenhely munkatársai
látogatták meg, kutyákkal és terápiás
kutyafoglalkozáson is részt vehettek a tanulók,
ami 2. félévben is folytatódik majd.
Ellátogattak a Természettudományi Múzeum – A
korallzátonyok élővilága kiállításra, ahol
megismerkedtek ezzel az élővilággal és azokkal
az ember által okozott veszélyeztető
tényezőkkel, amik a pusztulásukért elsősorban
felelősek. A 2. a és 4.b osztály Erdőismereti
foglalkozáson vett részt Hűvösvölgyben, ahol az
erdő növény és állatvilágáról bővíthették
ismereteiket, túrázás, foglalkozás keretén
belül. A felső tagozat az őszi Erzsébet tábor
keretein belül kutyás bemutatón vett részt, ahol
a bemutató mellett, a kutyatartásról és
gondozásról is kaptak ismereteket.
·
A kézmosás
világnapjának megemlékezésére
Egészségprevenciós foglalkozást tartottak
Budapest Főváros Kormányhivatala X. Kerületi
Népegészségügyi Osztályának tagjai a 3-4.
osztályos tanulóknak, egészséges
táplálkozás-folyadékfogyasztás, mozgáshiányos
életmód következményei és táplálkozási
betegségek, valamint az online tér előnyei és
hátrányai témakörben. Az első és második
évfolyamnak az iskola pedagógusai készítettek
interaktív feladatokat, helyes kézmosás, mozgás,
víz-folyadékfogyasztás és táplálkozás
témakörben.
·
Az Európai
Hulladékcsökkentési hét keretén belül
versenyt nem hirdettünk ugyan, de egy hétig
figyelemmel kísértük a kukákba kerülő „szemét”
mennyiségét.
Egyéb tevékenységek, programok
·
2 tanulónk és pedagógusunk vett részt az
iskolánk által megnyert kerületi Klíma Kupa
verseny záró rendezvényén, ahol időkapszulában
helyeztek el pár alkotást az utókor számára.
·
Az
„Erdővarázs" rendezvény idén a Vadászati
kiállításon volt megtekinthető, így ezen a
programon most a 4.a vett részt. Megismerkedtek
a fatelepítéssel is, s ennek keretében minden
tanuló elültethetett egy tölgyfamagot
újrahasznosított papírcserépben, amit haza is
vihettek.
·
Az egészségvédelem keretén belül alsó és felső
tagozatos osztályok is ellátogattak a Nagy
Sportágválasztóra.
·
Csatlakoztunk a 8-14 éveseknek meghirdetett „A
világ legnagyobb tanórája” programhoz.
·
Az Öko kreatív szakkör elindult az alsó
tagozaton, az első félévben főleg pet palackból
és cd lemezből készítettek használati tárgyakat,
díszítést.
·
„Az év élőlényei” közül alsós osztályaink
választottak egy-egy élőlényt és elkezdték a
téma feldolgozását, hogy februárban az általuk
készített plakátok kikerülhessenek az aulába.
·
Az alsó tagozatban hagyományainkra emlékeztünk
Luca búza ültetéssel valamint ismét
megszerveztük a Luca napi újrahasznosított
tárgyakból készült vásárt iskolai szinten, ami
nagy sikert aratott és szinte minden osztály
részt vett rajta.
·
Az „Energiajárőr” szolgálat hatékonyabb
megszervezése még nem formálódott ki teljesen,
így erre második félévben nagyobb hangsúlyt
szeretnénk fektetni, tudatosítva iskolánk minden
tanulójában a víz és energiatakarékosság
fontosságát.
·
Madáretetőket készítettünk és helyeztünk ki az
udvarra és beszerzésre került rovarodú és sünodú
is.
·
A
nép gyógyászat egyes elemeit gyógytea
kóstoltatásával hoztuk be iskolánkba, különösen
a téli időszakban.
·
Az Egészségnap most online formában valósult
meg, a tanulók kisfilmeket, feladatokat kaptak
és versenykihíváson vehettek részt.
·
Felső tagozaton Víz világnapja témakörben
készítettek a tanulók ppt-t, környezetvédelmi és
technika szempontból.
II. félév
Zöld jeles napok
megünneplése:
·
A Víz világnapját a Föld napját és a Madarak és
fák napját ünnepelve
a Fűvészkert programjain (Szamóca Kiskertész
Tanoda) több alsós osztály is részt vett (3.a,
3.b, 4.a.) 1. és 2. évfolyamos diákjaink a
kerület kertvárosi részén tettek tavaszi sétát a
kora tavaszi, majd májusi kerti virágok,
gyümölcsfák ébredését, virágzását figyelve meg.
Ezzel is tudatosítva bennük a növényvilág,
valamint a beporzást elvégző méhek fontosságát.
Felső tagozatosaink fotókiállításon keresztül
mutatták be a biológiai sokféleséget. A
Budapesti Növény- és Állatkertet több, mint 100
diákokunk látogatta meg, hogy bővítsék
ismereteiket az állat és növényvilágról.
Egyéb tevékenységek,
programok:
·
a 6. évfolyam diákjai Magyarország Nemzeti
Parkjairól készítettek írásbeli beszámolót
(embléma, rövid bemutatás, illusztráció a
különlegességekről), melyekből a következő tanév
elején kiállítást rendeznek az iskola aulájában.
·
A tavaszi kézműves foglalkozást (tavasz, húsvét
témakörben) is az újrahasznosítás szellemében
valósítottuk meg, figyelve arra, hogy valóban
olyan dolgok készüljenek, melyek nem „landolnak
otthon rögtön a kukába”.
·
Két alkalommal túrázásra is csábítottunk
diákokat, szülőket. Áprilisban a Hárs-hegytől
Hűvösvölgyig, májusban a János-hegy és környéke,
Tündér-szikla, Zugliget útvonalon. Sok érdekes
tapasztalatot kínált nemcsak új, hanem régi
túrázóinknak is.
·
1.b osztályos tanulóink legényrózsát és büdöskét
vetettek, s a kihajtott kis palántákból az
udvarra is ültettek.
·
Az egészséges életmódra nevelés keretén belül
sokféle sportot próbáltak ki idén tanítványaink.
Erre lehetőséget biztosított a Nagy
Sportágválasztó, a Futókörök napja, a XVIII.
kerületi Önkormányzat (korcsolyázás, síelés).
Sport43 programjaiból részt vettek evezésen
(velencei tó 7.a), gördeszkázáson (7.b),
túrázással és szalonnasütéssel egybekötött
libegőzésen (4.b,8.b), falmászáson (2.b, 3.a,
3.b, 6.b, 7.a)
·
Az 1.a és 2.a osztály tanulói kis fűszertkert
létrehozásán igyekeztek több-kevesebb sikerrel.
·
Az év élőlényeiről készült plakátok kihelyezésre
kerültek az aulában.
·
Idén első alkalommal került megrendezésre
környezetvédelmi vetélkedő 3. és 4. évfolyamon.
Tanulóink tudásukat az alábbi témákban
mutathatták meg: szelektív hulladékgyűjtés,
szemét-hulladék fogalma, víz-, talaj-,
levegőszennyezés, újrahasználat,
újrahasznosítás, hétköznapi környezetbarát
megoldások.
Az 1. és 2. évfolyamon környezetvédelmi óra
keretén belül totót töltöttek ki, interaktív
feladatokat oldottak meg és újrahasznosítással
díszeket készítettek a gyereknapi rendezvényre.
Folyamatosan
megvalósuló tevékenységek:
·
A Szárazelem gyűjtése egész évben.
·
A szelektív hulladékgyűjtés a tantermekben
folyamatos, a hulladékgyűjtőket tanulóink ürítik
ki a kijelölt helyre. A folyosókon is
biztosított a papír és műanyag hulladék
szelektálása.
·
Udvarunk gondozására nincs szakember, aki az
udvar tisztaságára, növények gondozására
megfelelő figyelmet fordítana, így bevontuk
tanulóinkat az udvar rendben tartására második
félévben is. Gereblyéztek, sepregettek,
gyomláltak, letört ágakat gyűjtöttek a délutáni
udvari szünetben valamint ügyeleten alsós
tanulóink.
Amit nem sikerült megvalósítanunk: A folyamatosan csökkenő
pedagógus állomány többlet terhet ró mindenkire,
így emiatt számos tervezett programon nem
tudtunk részt venni vagy azokat megvalósítani.
·
Energia-járőr szolgálat
·
Fenntarthatósági témahéten való részvétel
·
JAM szakkör
·
Teremtisztasági verseny megvalósítása iskolai
szinten
·
ÖKO Híradó megszervezése Reméljük, hogy a következő
tanévet kedvezőbb feltételek mellett sikerül
elindítanunk és befejeznünk.
Budapest, 2022. június Környezetvédelmi vetélkedő
Iskolánkban környezetvédelmi vetélkedőt
tartottunk 3. és 4. osztályos tanulóinknak. A
négy osztályt 5 csapat képviselte. A feladatok
között voltak tesztek, interaktív feladatok,
szómagyarázat, igaz-hamis állítás, kifejtős
feladatok. Tanulóink tudásukat az alábbi
témákban mutathatták meg: szelektív
hulladékgyűjtés, szemét-hulladék fogalma, víz-,
talaj-, levegőszennyezés, újrahasználat,
újrahasznosítás, hétköznapi környezetbarát
megoldások. A csapatok nagyon ügyesek és
felkészültek voltak, ezúton is gratulálunk a
felkészüléshez és szerepléshez. Csapatok és csapattagok:
Vörösmarty verseny A Vörösmarty Általános Iskola az idei tanéveben újra indította környezetvédelmi vetélkedőjét 2. évfolyamos tanulóknak. Iskolánkat Kolozsvári Tamás, Tompos-Hakkel Áron és Várkonyi Natasa képviselte. A képen saját készítésű virágcserepeik láthatók, melyek újrahasznosítással készültek pet palackból.
Klímabarát18 Véget ért a XVIII. kerület sikeres fenntarthatósági programja, a Klímabarát18 ( Klímabarát18 ). A gyakorlati és a klímatudatos szemléletformálásban elért eredmények mellett több díjjal is büszkélkedhet kerületünk a programnak köszönhetően. A klímaprogram záróakkordjaként szeptember 6-án időkapszulát ástak el a Tomory Lajos Múzeum fenntarthatósági tanösvénye mellett. Heilauf Zsuzsanna, a múzeum vezetője és Petrovai László alpolgármester értékelték a Klímabarát18 elmúlt két és fél éve alatt elért sikereket, illetve a további klímavédelmi teendők fontosságára hívták fel az eseményen részt vevők a figyelmét. Sem időnk, sem másik Földünk nincs, a klímaváltozás globális probléma. Pár éve célul tűztük ki, hogy hatékonyan lépünk fel a klímaváltozás ellen, és számos sikert értünk el. Ha az Önkormányzatunk előtt választási lehetőség van, akkor mindig a klímabarát megoldást választjuk – mondta Petrovai László. Az időkapszulába az elért eredmények mellett a programban részt vevő kerületi óvodások és iskolások klímavédelemmel kapcsolatos alkotásai kerültek be. Ezt a kapszulát tíz év múlva nyitják majd ki. A kapszulát Petrovai László, Komáromi Zoltán városigazgató és Kassai Dániel önkormányzati képviselő és környezetvédelmi tanácsnok közösen ásták el.
Egy rövid fogadást is szerveztek
az esemény után az
egybegyűlteknek és a sajtó
képviselőinek, ahol kis ízelítőt
kaphattunk a jövőből is.
Egyszerhasználatos tányérok
helyett ehető, korpából készült
tányérból falatozhattak az
érdeklődők.
Nyertes
iskola lévén tanulóink is
képviseltették magukat e jeles
eseményen, ahol az
időkapszulában elhelyezhették
iskolánk pár tanulójának
alkotását. Vargra Hanna 4.b és
László Lilien 3.b osztályos
tanulók. Kísérő pedagógusok Kiss
Olga és Szabó Ágnes
https://bp18.hu/en/hirek/keruleti-hirek/item/21312-klimakapszula-es-eheto-tanyerok Az év élőlényei
UNESCO Társult
Iskolák tagja Az éves beszámoló az alábbi linken érhető el: Társult Iskola éves beszámoló Csontváry 2021.pdf #SzelektívenJobb mozgalom Csatlakoztunk a #SzelektívenJobb
környezetvédelmi mozgalomhoz. A világ legnagyobb tanórája 2019. szeptember 30. és október 4. között iskolánk, Budapest XVIII. Kerületi Csontváry Kosztka Tivadar Általános Iskola diákjai már másodszor kapcsolódtak be a Világ Legnagyobb Tanórája programba. Idén ez alsó tagozaton az Állatok Világnapjához volt kötve, ezért örökös Öko-iskolaként az állatokra, főleg az idei év emlősére, a hiúzra koncentráltunk. Felső tagozaton a „A biodiverzitás megőrzése a globális célokért” téma bemutatása volt a cél. A beszámolókat az
alábbi linkeken tekinthetik meg: CsöKoT
CsöKoT 14. szám CsöKoT 13. szám CsöKoT 12. szám CsöKoT 11. szám CsöKoT 10. szám CsöKoT 9. szám CsöKoT 8. szám CsöKoT 7. szám CsöKoT 6. szám CsöKoT 5. szám CsöKoT 4. szám CsöKoT 3. szám CsöKoT 2. szám CsöKoT 1. szám Klíma Kupa beszámoló
A XVIII.
kerületi Önkormányzat a 2019/2020-as tanév őszén
indította el először a kerületi óvodák és
iskolák klímabarát versenyét Klíma Kupa
elnevezéssel.
A
verseny mottója: „Gyorsan változó
világunkban nem egyszerű felkészíteni a jövő
generációit az elkövetkező évtizedek
kihívásaira. Ezek közül az egyik legégetőbb
kétségtelenül a klímaváltozás, mely már ma kihat
az élet számos területére, hatásai pedig a
felmelegedés ütemével együtt fokozódnak majd. A
ma óvodás vagy iskolapadban ülő gyermekekből
válhatnak a holnap fenntartható gondolkodói,
feltalálói. Ahhoz, hogy elsajátíthassák az ehhez
szükséges tudatos, alkalmazkodó és innovatív
gondolkodásmódot, nekünk, felnőtteknek kell utat
mutatnunk. Ám a klímaváltozás területe még
számunkra is egy többismeretlenes egyenlet,
ezért magunk is újabb tanulás, felfedezés előtt
állunk. „
A KLÍMA KUPA
feladatait úgy tervezték meg, hogy segítsenek
abban, hogy az óvodák és iskolák ennek a
felfedezésnek a helyszínévé válhassanak. A
verseny alatt szórakozva tanulhattunk a
klímaváltozás komoly és összetett kérdésekről –
gyermekek, szülők, oktatók egyaránt. Legfontosabb célkitűzés az
volt, hogy a résztvevők játékos, kreatív módon
ismerjék meg a klímaváltozás hatásait,
természeti környezetünk megóvásának fontosságát,
illetve az egyén és közösség eszközeit „ökolábnyomunk”
csökkentésére. A kupa kihívásait úgy
tervezték meg, hogy a versenyben résztvevők
egyúttal saját lakóhelyünkre,
Pestszentlőrinc-Pestszentimrére is egy
klímabarát szemüvegen keresztül nézhessenek. A
kupa során megismerhették a tanulók kerületük
természeti értékeit, és helyi szervezetekkel,
cégekkel, intézményekkel együtt gondolkodhattak
azon, mitől válhatna fenntarthatóbbá a
városrész.”
A részvétel
feltétele volt az előzetes programtervvel
történő jelentkezés.
A verseny
2019.október 14-től- november 29-ig tartott.
A verseny végén
az elkészült munkákat és/vagy a róluk készített
fotókat és leírásokat a meghatározott módon és
időben el kellett juttatni a kiírónak. A kihívásokot három fő
kategóriába csoportosították, annak megfelelően,
hogy mekkora kört szólítanak meg és ennek
megfelelően mekkora hatást érhetnek el.
FA: A gyermekek
által, az intézményben önállóan, csapatban vagy
osztályként végezhető feladatok.
KERT: A
gyermekek szüleikkel, rokonaikkal, családjukkal,
barátaikkal összefogva, otthon oldhatták meg a
kihívásokat, így azok már az óvodán/iskolán
kívül is kifejtették szemléletformáló hatásukat.
ERDŐ: Az
iskola, a legtöbb esetben 150 többletpontért
helyi vagy budapesti civil szervezetekkel,
cégekkel, intézményekkel foghatott össze, velük
közösen és az ő dologi, vagy akár anyagi
támogatásukkal oldották meg a kihívásokat.
18 feladatból
lehetett választani, ebből iskolánk 14 feladat
megvalósítására vállalkozott a tervezetben és
sikeresen teljesítettük az összes feladatot is.
A leadás előtt
iskolánk aulájában kiállítást szerveztünk, hogy
az iskola minden tanulója és szüleik is
láthassák az összes elkészült munkát. Le/beadtunk 172 műanyagból
készített tárgyat Az iskolák közötti
versenyben I. helyezést értünk el! Képek az alábbi linken érhetők el: https://photos.app.goo.gl/ChDhAqy2DePGEJgA7 KLÍMA KUPA Lezajlott az első Klíma Kupa verseny eredményhirdetése, melyet december 14-én tartottak a Pestszentimrei Közösségi Házban. Minden versenyben résztvevő intézményt levegőminőség-mérő készülékkel jutalmaztak. A 14 résztvevő közül az óvodák és az iskolák között is sorsoltak ki 3-3 helyezettet. Az iskolák közötti versenyben fölényes győzelemmel nyert a Csontváry Iskola! A 2. és 3. helyezett 3000 pont alatti értéket gyűjtött össze. Iskolánk tanulói szülői és pedagógusi közreműködéssel több, mint 13.000 pontot! Ezúton is gratulálunk és köszönjük minden tanulónknak és szüleiknek a lelkes közreműködést és részvételt!
Iskolánkat Hajnal Hanna 2.b,
Erdei Kornél 1.a, Molnár-Tóth Olivér 2.a és Végh
Botond 3.a osztályos tanulók képviselték
szüleikkel együtt, Beszámoló a 2018/2019-es tanévben végzett ökotevékenységekről
Iskolánkban immár három éve örökös öko
iskolaként végezzük feladatainkat, formáljuk
gyermekeink öko tudatos szemléletét.
Szeptember 21-22-én rendezték meg a Szabadság
téren az Erdővarázs Családi Nap című programot,
melyen a 2.b osztály vett részt. A 2.a osztály
22-én, szombaton ment volna az előre bejelentett
erdei iskola interaktív programokra, de a
szélvihar miatt a rendezvény elmaradt.
A hulladékgyűjtés világnapján (szept.24.)
rendbetettük a virágládákat, udvart
takarítottunk.
Szeptember végén és október elején a
Mezőgazdasági Múzeumban a Bűvös erdő interaktív
kiállításon vett részt a 2.a és a 3. b osztály.
Részt vettünk az Állat-tár Palinta társulat
előadásán október 1-jén.
Az Állatok világnapján plüss állatokat
készítettek a gyerekek (maci, kutya). Meghívtunk
erre a napra egy solymászt is, de a sólyom
váratlanul elpusztult, így meghiúsult a program.
A felsősök totót töltöttek ki az állatok védelme
témában.
A Kézmosás világnapján mini zselészappant
készítettek az alsós osztályok a könyvtárban.
Ugyanott rendeztünk egy mini kiállítást régi
kézmosási eszközök - lavór, vizeskanna,
vászontörölközők -, régi mosdó- és
mosószappanok- bemutatásával.
Hagyományainkhoz híven október elején a
Veresegyházi Mackóparkba kirándult 1.a, 1.b
osztály.
Novemberben a Természettudományi Múzeumban
interaktív foglalkozáson vett részt az 1.a
osztály.
A PAKS II Interaktív kamion programon szerzett
új ismereteket a 4-8. évfolyam november
29-30-án.
Az Öko- kreatív szakkör „A suliban hasznosítunk”
mottó jegyében madáretetőket készített tejes
dobozból, fadobozból, amelyeket az udvaron
helyeztek el a fákon. Az aulában mindannyiunk
örömére adventi díszként „öko
karácsonyfa”készült fából és csempéből. Az
udvari növényekre figyelmeztető táblákat
helyeztek el, a facsemeték köré virágkarókat
raktak ki.
A Suli spuri szakkör csapata szeptemberben és
áprilisban a Börzsönybe kirándult a Nagymaros,
Hegyes-tető, Julianus kilátó, Zebegény útvonalon
ismerkedtek a csodálatos Dunakanyarral.
Novemberben Zugliget, Tündér-hegy, János- hegy
nyerge, Anna-réti játszótér volt az úti cél,
márciusban a Széchenyi emlékhely, Virág-völgy,
Tündér-hegy, június elején pedig a Hárs-hegy és
környéke.
Az 5. b osztály több felfedező túrán vett
részt: Hét-lyuk barlang (szeptember),
Budaörsi-hegyek (november), Farkas-torok barlang
(március), Nagy-kopasz
kilátó (április).
Az öko sarokban (2.a) folyamatos a virágmagvak
vetése, virághajtások gondozása, a virágültetés.
Luca búzát és zsázsát több alsós osztály is
kapott a készletből. A bársonyvirág palántákból
pedig jutott az udvarra és az iskola elé is.
Újdonság iskolánkban, hogy kutyás tanórákkal is
színesítjük az oktatást. Matematika és magyar
nyelv órákon segítettek a kutyusok a 2.a, 2.b,
7.a és a 8.osztályban hetente egy-egy
alkalommal.
Évszakonként kézműves foglalkozást tartottunk
természetes, újrahasznosított anyagok
felhasználásával.
Csatlakoztunk a meghirdetett „A világ
legnagyobb tanórája”programhoz szeptember 24-28
között. A 4.a osztály a honlapon található
óravázlat alapján haladva vett részt az órán.
A régi és az új madáretetőket az udvaron rendben
tartjuk és folyamatosan feltöltjük cinkegolyóval
és hozott eleséggel.
A víz világnapjára fotópályázatot hirdettünk
„Mindent a vízről” címmel. A beérkezett műveket
az aulában kiállítottuk, internetes szavazással
választották ki a gyerekek a legjobb képet.
A 3. b osztály idén is érdekes kísérletekkel,
kiselőadásokkal lepte meg az alsó tagozatosokat
március 22-én. Az aulát kidíszítették,
információkkal tűzdelt esőcseppekkel,
plakátokkal. A felső tagozatosok is
felhasználták versenyfeladataik megoldásához az
itt szerezhető ismereteket. A 7. osztályosok a
felsősöknek tartottak bemutatót a víz
fontosságáról.
A Föld napja alkalmából az udvaron és az iskola
előtt is ültettünk egynyári növényeket. Minden
osztály sok virágpalántát hozott. Szorgoskodott
az iskola apraja- nagyja. Az Albert mondja
sorozatból megnéztek az osztályok néhány filmet
az erdők, vizek szennyezéséről, az erdőirtások
veszélyeiről. A felsősök totót töltöttek ki.
A Füvészkertbe a Cseresznyevirág fesztiválra a
felső tagozatosok látogattak el. Néhány felsős
osztály májusban a Grund érdekességeivel
ismerkedett meg.
A Madarak és fák napján forgószínpad szerűen
tevékenykedtek az alsó tagozatosok. Madarak,
madárhangok felismerése, rejtvények, totó, a
tavaszi erdei virágok megismerése volt a
feladat. A felsősök interaktív feladatlapokat
oldottak meg.
A Madárbarát iskola meghirdetett programjához a
túljelentkezés miatt csak a jövő tanévben tudunk
csatlakozni.
A Fenntarthatósági témahét mintaprojekt
pályázatára Lakatos Éva tanítónőnk is küldött be
programtervet „Zsákban hozzák a meleget!”
címmel. Kiválóan sikerült munkáját mintaként is
közzétették, a 4. évfolyam ezzel vett részt a
projektben. Több alsós osztályunk is
bekapcsolódott a témahét programjába egy-egy
ajánlott óratervet felhasználva. A felsős
tanulók
biológia- és technikaórát tartottak.
Ebben a tanévben CSÖKOT újságunk négy alkalommal
jelent meg. Már az iskola honlapján is
megtekinthető. Az idei lapszámok fő témája a fa.
Ismét meghirdettük a „Készíts
valamit hulladékból!”versenyt. A gyerekek és
szüleik együtt készíthettek játékot, dísztárgyat
újrahasznosított anyagokból. Az alkotásokat az
aulában április végén kiállítottuk, a
legsikeresebbeket díjaztuk. Az év élőlényei címmel az
alsós osztályok plakátot készítettek, melyek az
aulát és a folyosókat díszítik egész évben. A
hetedikesek bemutató anyagot készítettek az év
élőlényeiről a felsős tanulócsoportok számára. A 2. évfolyam tanulói
májusban erdőpedagógiai foglalkozáson vettek
részt a gyermekvasúton. A Kerületi Természetismereti
Vetélkedőn a 2. évfolyam 3 fős csapata az
előkelő 3. helyezést érte el. Az egészséges életmódra
nevelés jegyében ősszel és tavasszal néhány
osztály (2-4.évf.) részt vett a Nagy
sportágválasztón. Továbbra is gyűjtjük a
szárazelemet, a veszélyes hulladékokat, a lejárt
gyógyszereket a gyógyszertárba leadjuk.
Az Állatkert Alapítvány akciót
hirdetett a használaton kívüli
mobiltelefonok begyűjtésére
iskolai osztályok számára
kedvezményes belépőért cserébe.
Az akció a jövő tanév végéig
tart. A lehetőségre felhívtuk
tanulócsoportjaink figyelmét.
Lakatos Éva mintaprojektje a fenntarthatósági témahéten A 2019. évi Fenntarthatósági Témahét témakörei a közösségi közlekedés, a víz és a Globális Célok közül a „3. Egészség és jóllét” a „11. Fenntartható városok és közösségek” és a „13. Fellépés az éghajlatváltozás ellen” témái köré szerveződnek. A megadott témákat tematikus ÓRATERVEK és MINTAPROJEKTEK segítségével ajánlják feldolgozni. 6-10 éveseknek szóló mintaprojektet állított össze Lakatos Éva tanítónk, amely felkerült az országosan is elérhető projektek közé. Gratulálunk neki! A 2019. ÉVI
FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT ÓRATERVEI ÉS
MINTAPROJEKTJEI: Lakatos Éva projektje: Országos JAM vásár
Országos Jam vásár a Duna plázában. Iskolánk
diákvállalkozói 2019-ben Környezeti és fenntarthatósági
díjban részesültek. Gratulálunk! Junior Achievement Magyarország Facebook posztja a
rendezvényről:
Csepeli szennyvíztisztítóban jártunk
FKF hulladékfeldolgozóban jártunk Beszámoló a 2017/2018-as tanévben végzett ökotevékenységekről
A szemléletformálás, a
környezettudatosságra nevelés, a
természetszeretetre nevelés jegyében végeztük
tevékenységünket ebben az évben is, mint örökös
ökoiskola.
Szeptember 8-9-én a Szabadság téren az
Erdővarázs című családi hétvége programjain vett
részt a természetjáró csapat egy része és a 2. b
osztály. Interaktív foglalkozások, játékok
segítségével szereztek a gyerekek új ismereteket
hazánk természeti értékeiről. A következő
tanévben több osztállyal is szeretnénk
kapcsolódni e remek hétvégi programhoz.
Szeptember végén a 2. évfolyam tanulói a
Természettudományi Múzeumban múzeumpedagógiai
foglalkozáson gyarapították tudásukat.
A Kutatók éjszakáján iskolánkban a
nyolcadikos gyerekek és tanáruk, Attila bácsi
kísérleteket mutattak be az érdeklődő
gyerekeknek és szüleiknek. Nagy örömünkre egyre
több család érdeklődik e remek program iránt.
Október 4-én, Az állatok világnapján Szent
Ferenc Állatotthon Alapítvány munkatársai
látogattak hozzánk. Kutyabemutatót,
kutyasimogatót tartottak iskolánk minden
osztályának. Megismerhették gyerekeink a helyes
kutyatartás szabályait is. Az árva állatoknak
összegyűjtött adományokkal viszonoztuk
kedvességüket.
A kézmosás világnapját a témáról készített
rajzok kiállításával, a helyes kézmosásról
készült kisfilmek megtekintésével ünnepeltük
meg.
Október 20-án, a hagyományoknak
megfelelően az 1. évfolyamosok ellátogattak a
Veresegyházi Medveotthonba.
A Szemléletformáló és Újrahasználati
Központba (SZÚK) látogatott az alsós osztályok
többsége és a 6., 7. évfolyam az első, a többi
osztály második félévben.
A SZÚK munkatársai január 8-án, 10-én és
15-én iskolánkba is eljöttek interaktív
foglalkozást tartani. Így minden tanulócsoport
megismerhette munkájukat.
Október végén az alsó tagozatosok és
szüleik részt vehettek a már hagyományos
tökfaragáson, amelyre egyre nagyobb az
érdeklődés.
Decemberben az osztálytermekben adventi
koszorút készítettek a gyerekek és szüleik.
Igyekeztünk csak természetes anyagokat
használni: az összegyűjtött terméseket, dió- és
mogyoróhéjat, szárított gyümölcsszeleteket. Nagy
népszerűségnek örvend ez a közösségformáló,
családi program minden évben.
Luca napján hagyományosan elvetettük az
alsós gyerekekkel a Luca búzát, amit a téli
szünetre haza is vittek.
Idén is szorgoskodott az alsó tagozatosok
Öko szakköre, melynek célja az erdővédelem, a
túrázás, mint életforma elfogadtatása
gyermekeinkkel és családjukkal.
A Suli spuri csapat is túrázott havonta
egy-egy szombaton a Budai- hegységben. A májusi
túránk a Rám-szakadékban volt, melyen sok szülő
is örömmel vett részt.
Próbáljuk felkelteni a kis elsősök és
családtagjaik érdeklődését is, ezzel formálni
szemléletüket, nevelve őket a természet
tiszteletére.
A nyolcadik osztályosok fogadtak
látogatókat a Magyar Gyula Kertészeti
Szakközépiskolából. Megismerhették az ott
tanulható szakmákat, a környezetvédelmi
tevékenységüket, fontos pályázataikat.
Több osztály ellátogatott a
Tűzoltóparancsnokságra, hogy megismerkedjen
tevékenységükkel, a természet védelmére irányuló
munkájukkal.
A Magyar Természetvédők Szövetsége „Túl a
hulladékhegyen” címmel 3 fordulós környezeti
nevelési vetélkedőt hirdetett budapesti és Pest
megyei iskolák 10-14 éves diákjai részére.
Iskolánkból is benevezett egy 5 fős csapat Andi
néni vezetésével.
Márciusban rendeztük meg nagy sikerrel az
Egészségnapot. Ügyességi játékok, aerobik,
sorversenyek, kosarazás, gyerek- felnőtt vegyes
csapat foci és egészségbüfé (a diákvállalkozók
jóvoltából) szerepelt a választható programok
között.
A víz világnapjára az aulát a 2.b osztály
a vízről, mint éltető elemről szóló plakátokkal,
rajzokkal díszítette ki. A kis tornateremben
kísérleteket is mutattak be a vízről, a
vízszennyezés veszélyeiről. Óriási lelkesedéssel
készültek a gyerekek e napra Ági néni
irányításával.
A Föld napján környezetvédelemről szóló
ismeretterjesztő kisfilmeket néztek meg az
osztályok, majd élménypedagógiai foglalkozáson
vettek részt.
Idén sem maradt el az udvaron a
virágültetés. A „Hozz egy cserép
virágot!” felhívásra minden osztály igen sok
egynyári palántát hozott, még az iskola előtti
területet is beültettük.
A Fenntarthatósági témahét április 23-27.
között volt ebben a tanévben. Több osztály is
részt vett a programokban. Az udvaron egy
látványos „Évszakok” élőképet is alkottunk az
összes tanulócsoport közreműködésével.
A Madarak és fák napjára fotópályázatot
hirdettünk. A beérkezett képeket az aulában
állítottuk ki. A gyerekek szavazatai alapján
jutalmazzuk a legsikeresebb képek alkotóit.
A nyolcadik osztályosok a Füvészkertben
jártak a cseresznyevirágzás ünnepén, ismerkedtek
a különleges védett növényfajokkal.
Idén is meghirdettük a „Készíts valamit
hulladékból!” versenyt. A gyerekek és szüleik
együtt készíthettek játékot, dísztárgyat
újrahasznosított anyagokból. Az alkotásokat az
aulában április végén kiállítottuk, a legtöbb
szavazatot kapott kreációkat díjaztuk.
Az év élőlényei címmel az alsós osztályok
ötletes plakátokat készítettek, melyek az aulát
és a folyosókat díszítik egész évben.
A „Kerület apró virágoskertje” versenyre
két aranyos tervvel neveztünk be az 1.a és a 2.b
osztályok csapatával. A Zsiga kertje és a
Csontváry paletta címet adtuk kertjeinknek.
Májusban és júniusban került sor a
hagyományos állatkerti kirándulásokra.
A könyvtárral szemben négy
vitrinben Becsületkönyvtár
működik. A polcokat kartonból
és farönkökből „ökosan” alkotta
meg Bea néni a 3. b osztályosok
bevonásával.
CSÖKOT beszámoló
A 2017-2018-as tanév első félévében, sajnos,
csak egy példány jelent meg, de nem az anyag
hiánya miatt (ami egy regényt is kitenne), hanem
időhiány miatt. A második félévben sikerült
három számot megjelentetni az iskolaújságunkból. Még mindig elsődleges cél az öko-tudatosság, illetve az iskola életének bemutatása. Megpróbáltuk tanuló-központúvá tenni az újságot. Megpályáztattuk az újság logóját, és közönség szavazással ma már ezzel is rendelkezünk.
Meghatároztunk egy témát és ezen belül
próbáltunk minél több anyagot beszerezni. Az
idei tanév fő témája a PAPÍR. Mindannyian
használjuk, de sokszor nem gondolunk bele, hogy
miből készül, mire használható még a
megszokotton túl, ezért tartalmaz az újság
történelmet, irodalmi hivatkozást, festészetet
és rajzokat, kreatívkodást és újrahasznosítást,
valamint különlegességeket is. Újításnak számít, hogy újságunk már interneten is elérhető, az iskola honlapján és facebook oldalán is olvasható. A következő tanév fő témája közös megegyezés alapján a FA lesz. A Föld napja A víz világnapja Egészségnap Szemléletformáló és újrahasználati központban jártunk Erdővarázs Erdővarázs családi nap szeptember 8-9-én. Interaktív foglalkozások, játékos tanulás, móka, kacagás. Résztvevők: a 3. b és a természetjáró csapat egy része. Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt-nél jártunk A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt-nél jártunk. A gyerekek nagyon sok érdekes és hasznos információval lettek gazdagabbak. Szétnézhettünk az újrahasználati teremben. Csoportokban rejtvényt fejtettünk és játszottunk is. Fotók az alábbi linken érhetők el: https://goo.gl/photos/ef7mdypKA8ePKu7F9 Zöld iskola 2016
A kerületi "Zöld óvoda, Zöld iskola, Zöld bölcsőde" pályázaton iskolánk 300.000 Ft támogatásban részesült. Beszámoló a 215/2016-os tanévről
2009-ben váltunk ökoiskolává, 2016. január 1-től
pedig használhatjuk az Örökös ökoiskola
megtisztelő címet.
Az előző tanévekhez hasonlóan idén is igen
változatos tevékenységekkel, programokkal
igyekeztünk tovább fejleszteni tanulóink
környezettudatos szemléletét.
Programok:
1. Hagyományosan megünnepeltük a
természetvédelmi világnapokat:
2. Idén először Az év élőlényeiről készített
ismertetők, plakátok díszítik az aulát.
3. Pályázatokat írtunk az alábbi témákban:
4. További programjaink voltak:
Zöld óvoda, zöld iskola Kerületünk önkormányzata pályázatot hirdetett óvodák, általános iskolák részére "Zöld óvoda" "Zöld iskola" címmel. A gyerekek környezetvédelmi nevelésének támogatása volt a fő cél. Iskolánk is pályázott és nyert 90000Ft-ot. Terveinknek megfelelően kialakítottunk egy ökosarkot az egyik 1. osztály tantermében. Vásároltunk új bútorokat, üvegházakat, környezetvédelmi témájú könyveket, gyönyörű cserepes növényeket. Természetes anyagokból készült tárolódobozokat is beszereztünk, illetve készítettünk a kézműveskedéshez gyűjtött "kincsek" tárolására. A gyerekek nagy örömmel vették birtokba az új kuckót, örömmel gondozzák a növényeket. Ültettünk már fűszernövényeket és az iskolakertbe is illő egynyári virágmagvakat. Beloptunk a tanterembe egy kis természetet. Köszönjük a lehetőséget! További fotók: https://picasaweb.google.com/101524539565196297922/6281882970788172209 Örökös Ökoiskola Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által felkért Értékelő Bizottság javaslatára Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár úr döntése értelmében iskolánk 2016. január 1-től elnyeri az Örökös Ökoiskola címet. 2014/2015. tanév ÖKO-tevékenységei Idén is- már az
ökoiskola cím hatodik évében - nagyon,
változatos módon formáltuk tanulóink
környezettudatos személetét. Számtalan
lehetőséget és alkalmat teremtettünk arra, hogy
a fenntartható fejlődés alapelveit és a
környezetbarát magatartást megismerjék és a
gyakorlatban legyenek képesek alkalmazni. „Öko tevékenységeink" a
következők voltak: 1. Megünnepeltük a
természetvédelmi világnapokat:
2. Pályázatokat
írtunk:
3. További
programjaink az ökotudatosság jegyében:
Június: "Kerületi apró virágos kertek" - kertépítő verseny
Május: Állatkerti látogatás
Május: Erdőmentő akció - facsemete ültetés
Május: Látogatás a Természettudományi Múzeumba
Május: Kalandpark
Május: Kirándulás a Merzse-mocsárhoz
Május: Kertészkedés, virágültetés az udvaron
Május: Gyereknap - lovaglás, állatsimogató
Május: Kirándulás a Börzsönybe
Április: Fűvészkert
Április: Tavaszi túra - az ónos eső okozta károk és az ébredő természet megfigyelése Február: Természettudományi Múzeum Február: Planetárium Február: Madárkalács kihelyezése
Október: Varázserdő - Mezőgazdasági Múzeum
Október: Állatok világnapja Október: Veresegyházi Medvepark Október: Bringatúra, vitorlázás - Velencei-tó Szeptember: Zánka - Erzsébet-tábor Munkaterv:
2013/2014. tanév ÖKO-tevékenységei
A tanév során
igyekeztünk folytatni az eddig végzett munkát,
tanulóink ökológiai szemléletének formálását, de
kicsit változtattunk is az eddigi gyakorlaton.
Öko
programok:
Szeptembertől
kezdve folyamatos a papírgyűjtés az iskola
udvarán elhelyezett konténerben. Az Állatok Világnapja kapcsán
az alsósokkal és felsősökkel ellátogattunk a
Fővárosi Állat- és Növénykertbe. A 3.a osztály
az összegyűjtött „Tetra pak” dobozok
bemutatásával ingyenesen lépett be a
rendezvényre.
Kézmosás
Világnapja alkalmából idén is bekapcsolódtunk az
UNICEF nemzetközi programjába, ahol változatos,
kreatív ötletekkel próbáltuk alsós tanulóinkban
kialakítani a helyes kézmosás szabályait, és
fontosságát.
A Nemzeti
Tehetség program keretében 15 felső tagozatos
gyermekünk 3 pedagógussal az Őrségi Nemzeti
Parkot látogatta meg és valósította meg szakmai,
ökológiai és pályaválasztási programját nagy
sikerrel, melyet a projekt zárás keretében
bemutatott a kerületi sajtónak.
Kihasználva a
kerületi önkormányzat pályázati lehetőségeit,
iskolánk kertjének szépítésére és fűszernövények
vásárlására a Zöld Iskola pályázaton 70 ezer
forintot, nyertünk. Három pedagógus részt vett a
Soter-Line Oktatási Kft által szervezett szakmai
továbbképzésen: Környezet-, és
Természetvédelemtől a fenntarthatóság felé –
szakmai alap a pedagógusok környezeti nevelési
felkészültségének támogatásához címmel Karitatív tevékenységeink
közé tartozik a folyamatos kupak-, PET-palack-
és veszélyes hulladékgyűjtési akció. A rendszeres sportolási
lehetőség mellett az idén is nagy sikere volt a
Mikulás kupának, ahol gyermekeink kedvükre
mozoghattak, versenyezhettek. Testnevelőink
továbbra is biztosítják az úszásoktatás és a
korcsolyázás lehetőségét is a Bókay kertben.
Suli-spuri mozgalmunk, kerékpárszakkörünk is
rendszeresen működik. Szeptembertől már a felső
tagozaton is megvalósítottuk a szelektív
hulladékgyűjtési lehetőséget. Bár most még csak
a folyosókon van kihelyezett gyűjtőedény, de már
így is jelentős sikereket értünk el. A második
félévben minden osztályban elhelyezünk szelektív
gyűjtőket: papír és műanyag gyűjtésére.
Kollégáink
részt vettek a decemberben megrendezett kerületi
környezetvédelmi konferencián. Az ott
hallottakat igyekszünk hasznosítani iskolánk
fejlesztése érdekében. December 7-én a drogpevenciós
egészségnapon az alsó tagozatos gyermekeknek a
lelki egészség volt a téma, a felsős
gyermekeknek a drog, dohányzás, alkohol hatásait
mutatta be Klobusiczky György, egészségbüfét
tartottunk a diákvállalkozók vezetésével A JAM-szakkörös tanulóinkkal
– a hagyományokat folytatva – az iskolában
árusítottuk termékeinket Halloween-kor és
Karácsonykor.
A madarak
etetésére is gondot fordítunk. A 2. a
osztályosok külön is helyeztek ki magvakat,
madárkalácsot, a folyamatos élelem utánpótlást a
papír és kupakgyűjtésből biztosítjuk A második félévben jelent meg
öko-újságunk Ökookos címmel: érdekes cikkekkel,
újdonságokkal, rejtvényekkel kedveskedünk az
alsósok és a felsősök számára
Folyamatosan
gondot fordítunk az energia és a
víztakarékosságra: megérkezett az első emeletre
a hűtött vízszűrős ivókút, az ebédlőnél pedig a
vízszűrők a csapokra – egészséges ivóvizet
kaphassanak diákjaink minden étkezéskor.
Gondozzuk
iskolánk udvarát, benti növényeinket.
A faliújságon
tájékoztatjuk diákjainkat a környezetvédelemmel
kapcsolatos hírekről, aktualitásokról.
Tananyagainkba
is igyekszünk beépíteni az ökológiai
szemléletet.
Sok iskolán
kívüli programot szervezünk, hogy tágabb
környezetüket is jobban megismerhessék
tanulóink, s így tudatosabban védjék
értékeinket.
A napközis
munkaközösség évszakokhoz kötötten kézműves
foglalkozásokat szervezett az újrahasznosítás
jegyében (3 alkalommal)
Az
újrahasznosítás jegyében szülők és gyermekek
részvételével pályázatot hirdettünk kézműves
termékek készítésére, melyet az iskola aulájában
be is mutattunk. Gyönyörű munkák születtek. A második félévben minden
osztály elkészítette a saját ökovállalásait,
melyet folyamatosan végeztek nagy szorgalommal
diákjaink, kollégáink segítségével: szelektív
gyűjtések – heti rendszerességgel kiürítve a
tárolókat, öko faliújság készítése, E-BUG,
MÉDIATUDOR programokban részvétel, víz és
energiatakarékosság – energiajárőr a felső
tagozaton, komposzt készítése, rendszeres
takarítás, kertészkedés az iskola körül,
fűszernövények ültetése, gondozása –
felhasználása az egészségbüfében Május 8 – egészségnap a sport
jegyében: golfozás, lovaglás, úszás – Aquaworld
látogatása
Május 9 -
Madarak – fák napja akadályverseny
Május 10 - „Te
szedd” takarítási akcióhoz csatlakozás – iskola
területének és környékének takarítása, virágok
ültetése, egészségbüfé Programjaink képekben: Június: Erdei iskola - Szelidi-tó
Május: ÖKO-nap
Május: Te Szedd!
Május: Ópusztaszer
Május: Bringatúra - Velencei-tó
Április: Sporttábor - Ráckecve
Február: Országos Meteorológiai Szolgálat
December: Egészségnap
November: Suli spuri túra
Október: Őrség
Október: Állatkert Szeptember: Erzsébet-tábor - Fonyódliget
2012/2013. tanév ÖKO-tevékenységei Első félév:
Második félév:
Folyamatos feladataink voltak:
Programjaink képekben: Június: erdei iskola - Sástó Május: Kalandpark
Május: Nyíregyháza
Május: Poroszló - Tisza-tavi Ököcentrum
Április: Egészségnap
Március: JAM-szakkör - újrahasznosított anyagokból ajándékok, díszek készítése
Március: Suli spuri túra
Február: Korcsolyázás
Október: Almaszüret
Október: Óceán kiállítás
ÖKO-tudatosság Iskolánk auláját, tantermeit az ÖKO-tudatosság jegyében rendeztük be. Nagy gondot fordítunk az épületben és az udvaron növények telepítésére, gondozására és a tisztaságra.
Legyél te is takarékossági szakértő! Az
IKEA szeretettel várja IKEA FAMILY klubtagjait
és gyermekeit 2014. február 1-jén és 2-án egy
vidám, élményekkel teli programra. Energia- és
víztakarékossági valamint hulladékkezelési
szakértői oklevelet és különböző díjakat lehet
szerezni minden 15 év alatti kisgyereknek. Ökoiskolás öko iskolás
Lassan megkezdődik a tanév, és még sok szülőnek
okoz fejtörést, milyen tanszereket szerezzen be
csemetéjének az új tanévre. Ha még
környezettudatos is szeretne lenni, és gyermeke
előtt jó példával elől járni, akkor pedig még
jobban fel van adva a lecke. Ötletek az ökotudatos iskolakezdéshez Az
iskolakezdés minden évben óhatatlanul társul a
tanszer-beszerezéssel. Új füzet, toll, ceruza,
táska, papír kell, valamiben hordani kell a
tornacuccot és az uzsonnát. Cikkünkben
bemutatjuk a környezetbarát alternatívákat. Szelektív hulladékgyűjtés Iskolánk tanulói egyre
nagyobb lelkesedéssel és sikerrel gyűjtik
szelektíven a hulladékot: papírt, műanyag és fém
flakonokat. Lelkes pedagógusokkal együtt
visszaváltják őket, majd a befolyt összeget
iskolai programokra, támogatásokra költik. Napelemek Még ÖKO-sabbak lettünk! A KMOP 3.3.3-11-2011-0125 azonosító számú projekt megvalósítás keretében napelemes rendszer került iskolánk tetejére, mely az áramellátásunkba segít be.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||